Meest gestelde vragen
-
1. Wat zijn mijn rechten en plichten als ik zakendoe met een HISWA Erkend Bedrijf?
Alle HISWA Erkende Bedrijven werken verplicht volgens de HISWA Algemene Voorwaarden. Deze zijn samen met ANWB en Consumentenbond opgesteld, dus consumentvriendelijk. In de voorwaarden staat precies wat de afspraken zijn over bijvoorbeeld levering en garantie.
-
2. Ik heb een nieuwe boot gekocht. Mag de ondernemer zomaar de prijs verhogen?
Ja, dat kan. Als je geen afspraken maakt, spreek je eigenlijk een vaste prijs af. Maar als een wijziging van belastingen plaatsvindt, bijvoorbeeld omdat de BTW wordt verhoogd, dan mag de ondernemer deze stijging doorberekenen bovenop de afgesproken prijs.
Ook mag de ondernemer prijsstijgingen doorberekenen die het gevolg zijn van meerwerk of als door toedoen van jou als consument de levering tijdelijk wordt opgeschort. -
3.Mijn boot wordt veel later afgeleverd dan afgesproken. Kan dat zomaar?
Ja, dat kan. Als de vertraging te wijten is aan onverwachte gebeurtenissen, dan is de ondernemer daarvoor niet verantwoordelijk. Hij moet de vertraging melden bij jou en ook wat de nieuwe leverdatum wordt. Als de vertraging is te wijten aan de ondernemer, dan kun je als klant een nieuwe, redelijke opleverdatum eisen.
-
4. Ik heb bij een HISWA-dealer een boot gekocht zonder enige garantie. In de voorwaarden staat dat ik altijd garantie heb, hoe zit dat?
In de HISWA Algemene Leveringsvoorwaarden staat dat er op een gebruikte boot (met een waarde van boven 4.500 euro) minimaal zes maanden garantie zit. Het staat echter de HISWA-dealer en jou als klant vrij om samen af te spreken dat voor een bepaalde boot met een voordelige prijs beide partijen afzien van garantie. Leg die afspraak dan wel goed vast.
-
5. Mijn boot heeft geen CE-papieren. Nu wil de makelaar de boot niet in de verkoop nemen. Kan dat?
Ja. De CE-papieren zijn van belang als de boot voor het eerst op de markt komt. De CE-papieren geven aan dat de boot voldoet aan de eisen van de Wet Pleziervaartuigen (milieu, veiligheid, kwaliteit). Als er geen CE-papieren aanwezig zijn, dan is niet vast te stellen of de boot voldoet aan de eisen. Die onzekerheid heeft effect op de waarde van de boot. De makelaar zal dit dan expliciet melden bij de kandidaat koper.
-
6. Ik heb een boot gehuurd, maar ik zie daar vanaf. Mag de verhuurder mij een deel van de huursom in rekening brengen?
Ja, dat mag. Annuleren door jou als klant is toegestaan, maar de ondernemer kan wel een vast percentage van de huursom in rekening brengen. De hoogte van dit percentage hangt af van de tijd tussen de annulering en de afgesproken huurperiode. Bij huursommen tot 250 euro geldt een ander percentage. Voor open motor/zeilboten geldt ook een ander bedrag.
-
7. Ik heb een boot gehuurd, maar krijg de borg niet terug. Mag dat?
Dat kan als er schade is ontstaan. Voor vertrek stel je samen met de verhuurder de conditielijst op. Dat is een lijst waarop aanwezige schade of gebreken worden vermeld. Als bij terugkomst blijkt dat er schade bij gekomen is, zal de ondernemer de borg achterhouden. De borg komt dan toe aan de ondernemer.
-
8. Mijn jachthaven verhoogt de tarieven. Moet ik dat accepteren?
Een jachthaven mag tot drie maanden voor aanvang van de nieuwe huurperiode de tarieven wijzigen. Als je het niet eens bent met de wijziging, dan heb je 21 dagen de tijd om alsnog de ligplaats op te zeggen. Vaak communiceert de haven de nieuwe tarieven in de eerste week van december, zodat de ‘21 dagen termijn’ en de ‘drie maanden opzegtermijn’ op 1 januari is afgelopen. Daarna is er sprake van een huurovereenkomst.
-
9. Hoe weet ik of er bij de gebruikte boot die ik wil kopen, BTW is betaald?
Eigenaren van boten die in 1988 of later gebouwd zijn, moeten kunnen aantonen dat de BTW is betaald. Het beste bewijs is de originele factuur van de eerste eigenaar. Daarop staat de BTW- specificatie. Is die factuur niet aan boord? Dan heeft de Douane mogelijk in het verleden een BTW-verklaring afgegeve. Je kunt daarvoor contact opnemen met het Landelijk Team Jachten van de Douane.
-
10. Ik huur een ligplaats maar heb mijn boot tijdens het seizoen verkocht. Kan ik een deel van de huursom terug krijgen?
Nee, daar heb je geen recht op. Je hebt een huurperiode afgesproken en daarvoor is ook gefactureerd. De boot verkopen en daarna de ligplaats vrij laten, doet niet af aan de huurovereenkomst. Ons advies is om voor aanvang van de nieuwe huurperiode al contact op te nemen met de havenmeester en de mogelijkheden te bespreken.
Contactgegevens
Adres
HISWA-RECRON
Storkstraat 24
3833 LB Leusden
www.hiswarecron.nl
Contact
Algemeen
033 - 303 97 00
info@hiswarecron.nl
Communicatie/pers
033 - 303 97 07
communicatie@hiswarecron.nl
HISWA te water
T: 0320 - 419 793
E: info@hiswatewater.nl