Kooijman En De Vries Lemsteraak Sijmen Pot

  • Status:Beschikbaar
  • Merk:Kooijman En De Vries
  • Model:Lemsteraak
  • Categorie:Flat and round bottom
  • Bouwjaar:1977
  • Afmeting:8.28 x 3.2 x 0.65 m
  • Doorvaarhoogte:11.2 m
  • Materiaal:Steel
  • Ligplaats:In verkoophaven

Omschrijving

In prima conditie verkerende compacte Lemsteraak van bekende Kooijman en de Vries werf. Zeer goede zeileigenschappen. Relatief veel binnenruimte.

Door Siem de Vries voor zichzelf gebouwd. Arbeidsuren speelden hierbij geen rol. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de helmstok en het berghout, maar ook aan de perfecte lijnen van de romp.
Tweede eigenaar vanaf 1985 tot heden heeft veel houtsnijwerk aangebracht, zie fotoreportage. Het snijwerk in de masttop en de mastkloot zijn geheel verguld waardoor weinig onderhoud nodig is.
Diverse vervangingen met RVS: voorbolders, aanvaringsklampen, bevestiging nagelbank aan mastkoker, mastbeslag, lummelbeslag, U-profielen voor zwaardklampen, steunen voor de fokkeschootschoot lieren, overloop, potdeksel stukken onder overloop, vingerlingen roer.
Onderwaterschip 2002, gangboorden en dek 2001 gestraald en voorzien van epoxy coating (werf ?De Scheepsbouwers?).
Het schip verkeerd in een zeer goede toestand.
Zeer handzaam scheepje, waarmee je graag even een rondje gaat zeilen. Met de snel strijkbare mast ideaal voor Friesland en verkennen van overige binnenwateren. Bleek zeer snel in wedstrijden.EENVOUDIG STRIJKBARE MAST (zie you tube film)



Algemeen
Rompvorm: Romp zwart onder berghout, groen berghout, boeisel creme.
Roer: Boeierroer , aangehangen (eiken)
Besturing: Stalen helmhout met siersmeedwerk
Ramen: 6 messing lichtranden / 2 patrijspoorten, houten ramen in kajuitschot
Ballast: Contragewicht mast 110 kg, massieve kielbalk 8x8 cm (200 kg)
Overig:

- Handzame Lemsteraak, door scheepsbouwer Siem de Vries (Deil) voor zichzelf gebouwd. Van tweede eigenaar.
- Staal vlakplaat 7 mm, tot berghout 5 mm, boven berghout 3 mm. Berghout voor en achter verjongd.
- Kielbalk massief (8x8 cm) van loefbijter tot motorschot (2018), achter motorschot hol.
- Potdeksel teakhout op staal.

- Zwaardophanging in 2021 door fa. I. Blom uit Hindelopen vernieuwd, waardoor opdrijven zwaard wordt voorkomen.

EEN BEZICHTIGING (OP AFSPRAAK) WAARD !


Accommodatie
Gordijnen: Gordijnen bij kajuitingang
Stahoogte: Onder schuifluik ca. 1,85, in kajuit teruglopend naar 1.65
Overig:

Door (voor Lemsteraak) unieke grote schuifluik bij ingang kajuit veel lichtinval en meer stahoogte. Door afdekzeil over giek kan ook bij regenachtig weer met open luik droog in keuken gestaan worden.


Motor, electra, water
Brandstoftank aantal: Brandstof groffilter/waterscheider Vetus
Koeling: Indirecte koeling d.m.v. warmtewisselaar. Natte uitlaat.
Voortstuwing: Schroefas watergesmeerd. Homokinetische koppeling en Python stuwdruklager, waardoor zachte trillingsdempers en uitlijnen niet nodig
Trimflaps: Driftbeperking met klaploper op zwaardtalie vast te zetten (kan ook met schootlier).
Watersysteem: Voetpomp
Walstroom: zie bijlage
Oliedrukmeter: met akoestisch alarm
Temperatuurmeter: met akoestisch alarm
Overig:

Zware walstroom kabel (3x 2.5mm2), lengte 25 m.
Let op: in de Jabsco koelwaterpomp zit een dunner nokje dan de standaard (Lombardini dealer werf Heerlien, Workum). Het standaard nokje veroorzaakte voortijdige slijten van de impeller door het hoge toerental. Geluidsisolatie rondom motor.


Tuigage
Type tuigage: Essen, RVS beslag
Rondhouten, verstaging: Onderkant 1 meter ingelaten in RVS koker met ruimte voor loodballast contragewicht. RVS lagerbus voor mastbout. RVS beslag.
Schaar: Wegneembare mast/giek steun, te plaatsen op overloop. RVS buis met teakhouten steun met houtsnijwerk
Lieren: Lewmar ST 16 fokkeschootlieren, 2 vallieren op mastkoker
Strijkinstallatie: Mast strijkbaar met contragewicht. Contragewicht in koker onder de houten mast met losse blokken lood (naar wens aan te vullen of te verminderen. Neemt geen extra ruimte in in vooronder. Weinig lekwater door regengoot tussen overgang houten mast ? RVS koker.
Fok: Reefbaar bindrif (1x) (2008)
Aantal masten: Origon pine (2007), RVS beslag
Overig:

Voorstag RVS Staaldraad 8 mm (2007), met zwanenhals t.b.v. maststrijken. Geen zijstagen.
Contragewicht en uitwip met twee luiken. Contragewicht in RVS koker, steekt niet uit in vooronder en kan naar behoefte worden aangepast wanneer men meer of minder contragewicht wenst.

Blokken van grootzeilvallen en halstalie met RVS buitenbeslag. De zeilen zijn eenvoudig en snel met de hand te hijsen.
De mast is door één man in een minuut te strijken (info eigenaar).


Navigatie en electronica
Overig:

Elektra is door elektricien aangelegd met twee hoofdschakelaars voor start en licht circuit, schakelpaneel met zekeringen. Walstroomaansluiting met aardlekschakelaar.


Uitrusting
Ankerlier: 30 meter lijn, waarvan 10 meter met lood verzwaard
Stootwillen, lijnen: 5 stuks stootwillen (tweemaal bol). Een kleinere stootwil voor bijbootje. Twee landvasten van resp. 12 en 9 m. Vijf extra lijnen voor bijzondere omstandigheden (bijv. Waddenhavens, storm), eenmaal 18 m, tweemaal 15 m, eenmaal 13 m, eenmaal 10 m.
Buitenkussens: 2x
Dekzeil(en): Los zeil over giek te spannen tegen zon en regen, daarnaast zomerkleed over bijna gehele schip, hoezen voor zwaarden, roer, kluisborden/ beretanden en naamplanken
Zwemtrap: Touwladder op te hangen aan klamp kuiprand
Veiligheid
Radarreflector: Aluminium
Reddingsvesten: Tweemaal automatisch zwemvest met harnas (275 N), een lifeline. Een standaard zwemvest 40-50 kg. Daarnaast reddingsboei
Waterdichte deur: Machinekamer afsluitbaar
Gasbun met afvoer: N.v.t. Origo spiritus kooktoestel

+ Volledige omschrijving- Minder omschrijving
  • Afmetingen
    Lengte 8.28 meter
    Breedte 3.2 meter
    Diepgang 0.65 meter
    Doorvaarhoogte 11.2 meter
  • Bouw
    Bouwjaar 1977
    Dek en opbouw materiaal Dek en gangboorden met antislipverf, opbouw oud rood
    Ballast Contragewicht mast 110 kg, massieve kielbalk 8x8 cm (200 kg) Kgs
    Kiel/zwaard Eiken, nieuw bakboordzwaard in 2021
    Control type Single
    Cockpit type Aft cockpit
    Dek en opbouw kleur Red
    Werf Deil
    Superstructure Fraai gelijnde opbouw in staal, groot schuifluik bij entree
    Superstructure kleur Red
    Rompvorm Romp zwart onder berghout, groen berghout, boeisel creme.
    Hull number Stamboeknummer 1413
    Rompmateriaal Steel
    Rompkleur Black
    Land Kooijman en de Vries
  • Kombuis
    Koelkast
    Freezer
    Verwarming
  • Motor
    Ontsteking Electric
    Cylinders 3
    Totale inhoud brandstoftank(s) 50 liter
    Draaiuren 1500
  • Navigatie
    Navigatie verlichting
    Kompas
    Gps
    Vhf
    Plotter
    Snelheidsmeter
  • Accommodatie
    Bedden 5
    Toilet Toilet
  • Veiligheidsvoorzieningen
    Lenspomp
    Brandblusser
  • Tuigage
    Grootzeil
  • Electronica
    Accu
    Accu oplader
    Inverter
  • Voorzieningen
    Anker
Had ik maar een platbodem...

Een gebruikt platbodemjacht kopen

De historische uitstraling van de platbodem is onder andere wat hem zo bijzonder maakt. Een platbodem, heeft zoals de naam het al zegt, een platte bodem die geen of nagenoeg geen kiel heeft. Vaak heeft het zeiljacht zijzwaarden, dat maakt hem ook zo karakteristiek. De boten zijn ideaal voor chartervaart en worden daarvoor in Nederland ook veel gebruikt. Maar ook voor de pleziervaart of als woonboot kunnen de platbodems goed gebruikt worden. 

Vind ook jouw dro...

Vind ook jouw droomboot!