Lemsteraak te koop
Lemsteraken, platbodemschepen die van oorsprong uit het Friese Lemmer komen, zijn perfect voor de binnenvaart. Op deze pagina vind je het complete aanbod van de Lemsteraak, te koop bij HISWA-erkende watersportbedrijven.
Of bekijk meer populaire bootmerken
Aanbod boten: 1 t/m 3 van 3
Lemsteraak Visserman 1050 ZW4
€ 145.000,00Fraai gelijnde Kuperus Visserman Lemsteraak De buitenruimte van dit schip is formidabel met veel zitruimte en veel bewegingsruimte. De salon is fraai afgewerkt met een charmante inrichting met moderne, lichte kleurstelling. Een prachtig schip om mee te varen en op te verblijven. Het schip is geisoleerd met 5 centimeter schuim. Bij de bouw (2001-2004) van deze 10.50 meter Visserman Lemsteraak is het uitgangspunt geweest om een kwalitatief zo hoogwaardig mogelijk schip te bouwen. Nergens is op bezuinigd, tot in detail is gekozen voor de beste onderdelen en materialen. Voor elke val, schoot of lijn staat een lier. Lichte besturing door hydraulisch stuurwerk met stuurwiel. Gemakkelijk met 2 personen te varen. Door de zelfkerende boomfok gaat het schip moeiteloos overstag. Het casco is werfgebouwd bij Scheepsmakerij De Boeier in Makkum waarbij een CE IIIa verklaring is afgegeven. Het casco is geheel in epoxy 2-componenten systeem gezet. Het schip is op hoogwaardig niveau in eigen beheer afgetimmerd. Hierbij zijn inventieve keuzes gemaakt die het verblijf op het schip nog aangenamer maken. Een voorbeeld hiervan zijn de fraaie wegneembare teakhouten luiken boven de ingang en de keuken waarmee veel lichtinval en stahoogte ontstaat. Het schip is onderhoudsarm door beperkte toepassing van lakwerk. Het dek en de kuip zijn geschilderd in 2023 en het bovenwaterschip in 2024. Er is een keuringsrapport van het onderwaterschip uit juni 2024 aanwezig. Het onderwaterschip is in een ruim voldoende staat en is 6 mm dik. De onderste gang en de kielbalk zijn 10 mm dik. De BTW is aantoonbaar betaald. Algemeen: Naam schip ZW4, merk en type schip Lemsteraak Visserman 1050, lengte 10.50 m, breedte 3.85 m, diepgang 0.78 m, ontwerper Kuperus, bouwjaar 2001, bouwnummer 62, bouwer casco De Boeier Makkum, in eigen beheer afgebouwd op hoog niveau, platbodem, zijzwaarden, staal, waterverplaatsing 12.000 kg, stuurwiel met hydraulische besturing, anker met handmatig ankerlier, zwemtreden op het roerblad, lenspomp (electrisch), binnenbetimmering modern, licht, stahoogte salon 1.45m, (onder de koekoek 1.75m), vier slaapplaatsen in twee tweepersoonskooien, 2,10m x1,60m, bedlengte langsbanken 1,55m. Motor: Type motor VM D704L, 56 pk, bouwnummer VM21B09060, bouwjaar 2001, diesel, schroefas vetgesmeerd, Python stuwdruklager, indirecte kielkoeling, 3-blads maxprop, kunststof brandstoftank 120 liter, urenteller ca. 875 uur, signaal voor oliedruk en temperatuur. Tuigage: Doorvaarthoogte ca. 13.50 m, gaffel getuigd, origonpine mast en giek en gaffel, mastvoet en masttop vernieuwd in 2023, grootzeil 42m2 uit 2004, boomfok 24 m2 uit 2004 met carbon boom op botteloef, RVS verstaging, zomertent over de giek vanaf de mast tot aan de bakstagen. Er is ook een kluiver en een kluiverboom aanwezig die los meegeleverd worden. De huidige eigenaar heeft deze nooit gebruikt. Lieren: 1x LVJ brons: Val/tuiglier met 3 trommels (grootzeil); 1x LVJ brons: Selftailing vallier (fok); 2x LVJ brons 3:1 Zwaardvallieren; 2x Setamar selftailing (fokkeschoot); 2x Setamar selftailing (bakstagen); 1x Setamar selftailing (rif grootzeil); 1x Setamar selftailing (onderlijkstrekker grootzeil); 1x Anker/maststrijklier. Navigatie en apparatuur: 1x startaccu en 1x lichtaccu Vicron gelaccu, 12 Volt systeem, walstroomaansluiting, Victron acculader, Raytheon ST60 tridata diepte en log, Geonav 4C GPS/kaartplotter, Standard Horizon marifoon. Gas en water: Watertank 300 liter in houtepoxy, elektrisch waterdruksysteem, TMC elektrisch toilet, kunststof vuilwatertank 90 liter, koelkast 70 liter, Eno 2-pits kooktoestel op gas, oven, Webasto heteluchtverwarming op diesel. Disclaimer: Gegevens worden verstrekt naar beste eer en geweten, echter jachtmakelaardij eSailing is niet aansprakelijk voor de kwaliteit en/of de omschrijving van het vaartuig.
- CategorieFlat and round bottom
- Bouwjaar2001
- Afmeting1050 x 385 x 78
Lemsteraak 11.40 Brinksma Nieuwe Kielkade Vrije Vogel
€ 129.500,00- CategorieFlat and round bottom
- Bouwjaar1976
- Afmeting1140 x 390 x 85
- MateriaalSteel
Lemsteraak SH 3 Visserman Sentijna Huberdina
€ 340.000,00Hybride aandrijving (diesel en electromotor), veel hydraulische lieren maken het eenvoudiger te bedienen. Interieur verassend ruim en licht. Een plaatje van een schip waaraan alleen de beste bedrijven hun bijdrage hebben geleverd. De huidige eigenaar heeft gekozen om een belangrijk gedeelte van de opbrengst te schenken aan de KNRM!
- CategorieFlat and round bottom
- Bouwjaar2013
- Afmeting1225 x 422 x 90
- MateriaalSteel
Waarom een Lemsteraak kopen bij een HISWA-bedrijf?
De Lemsteraak is al meer dan een eeuw oud, en groeide van vissersschip uit tot een populair recreatie-zeilschip. De Lemsteraak-schepen die hier te koop staan, zijn van HISWA-erkende jachtmakelaars, werven en watersportwinkels.
Dit biedt de volgende drie zekerheden:
- Extra garantie. Ook op tweedehands zeilboten ontvang je extra garantie. Vraag hiervoor naar het HISWA-garantiebewijs.
- Deskundig advies. Zoek je aanschaftips? Heb je andere vragen? Bij de leden werken enkel deskundigen, die jou bij alles kunnen helpen.
- Veiligheid en betrouwbaarheid. Iedere jachtmakelaar en andere HISWA-bedrijven houden zich aan de voorwaarden die zijn opgesteld door de ANWB en de Consumentenbond.
Of het nou een Visserman of Roefuitvoering is: op deze manier schaf je altijd een Lemsteraak aan waar je in vertrouwt. Deze drie zekerheden bieden we aan op alle nieuwe en tweedehands boten die te koop zijn.
De Lemsteraak is perfect voor ondiepe wateren
De Lemsteraak is een plezierjacht dat veel gebruikt wordt voor ondiep binnenwater: denk aan vaarten, meren en plassen. Dit komt doordat het schip onderdeel is van de familie platbodems.
Als platbodem heeft het schip weinig diepgang, waardoor die op plekken kan varen waar zeilschepen niet kunnen komen. Daarnaast heeft ‘ie de unieke mogelijkheid om droog te vallen.
Lemsteraak Visserman
De Lemsteraak Visserman is een bekende en robuuste variant van het schip, en oogt alsof je naar het verleden kijkt. Laat je daar niet door afleiden: het schip wordt ook tegenwoordig nog gemaakt. Het kenmerkt zich door zijn donkere kleuren, grote zeilen en soepele ligging op het water.
De Visserman heeft slaapvertrekken aan boord voor tot vier personen. Daarnaast zijn de grote varianten, van zestien meter, geschikt om wedstrijden mee te varen. Je bestuurt het schip met meerdere personen. Andere types zijn de Lemsteraak Jachtuitvoering en Roefuitvoering.
Al sinds de 19e eeuw gebouwd
De Lemsteraak wordt al sinds het einde van de 19e eeuw gebouwd. De eerste waar nog tekeningen van zijn, is in 1876 gemaakt door scheepswerf De Boer uit Lemmer. Het is een verbeterde versie van de Friese palingaak.
Toen was het nog geen plezierjacht: men gebruikte het voor visserij in de Waddenzee en (toen nog) Zuiderzee. Het deed vooral dienst als vrachtboot, om bijvoorbeeld grote ladingen mosselen en haring te vervoeren. Het kreeg een houten platbodem om het ook geschikt te maken voor de ondiepe Friese wateren.
Die keuze zorgde er destijds mede voor dat het ook populair werd als plezierjacht, en het ontwerp en de makelij paste zich hierop aan. De bun werd vervangen door een kajuit, vaak versierd met glas-in-lood en houtsnijwerk. Sinds 2002 wordt de Lemsteraak ook gebruikt voor wedstrijdzeilen. Kortom: met De Lemsteraak haal je niet alleen een prachtige boot in huis, maar ook een stukje geschiedenis.