Praktijkvoorbeeld aankoopkeuring

Praktijkvoorbeeld

De keuring van een zeiljacht

Hoe gaat een aankoopkeuring in zijn werk? We liepen een dagje mee met één van de HISWA-experts.

Marina Muiderzand vormt deze dag het decor voor een keuring van een zeiljacht, type X362 van X-Yachts. Het jacht van 10.70 meter lang, 3.48 meter breed en 1,95 meter diep, is een polyester rondspant en stamt uit 1995. Bij de keuring zijn naast de HISWA-expert, de verkoper en de koper aanwezig.

De keuring gaat beginnen

  • 1. Vochtmeting

    Het jacht ligt nog in het water en wordt met de kraan op de kant gehesen. Medewerkers van Marina Muiderzand spuiten het jacht af. Zo krijgt onze HISWA-expert goed zicht op het onderwaterschip. Terwijl iedereen een kopje koffie drinkt, kan de boot drogen. Als de boot is opgedroogd, komt de tas met gereedschap tevoorschijn. “Als eerste voer ik een vochtmeting uit. Om dit goed te doen, is het handig om een klein beetje antifouling weg te krabben.” Met speciale vochtmetingsapparatuur rapporteert hij zijn bevindingen. De romp wordt voldoende droog bevonden, het roerblad beoordeelt hij als te vochtig. Hij adviseert om het roerblad te laten demonteren en te laten behandelen door een specialist die het vocht eruit haalt.

    “Met alle HISWA-experts hebben we de bandbreedte afgesproken van wat een acceptabele waarde van het aanwezige vocht is.” Daarna bekijkt de expert de algemene staat van het onderwaterschip. Is er sprake van osmose, ofwel zijn er blaasjes te zien in de gelcoat? Daarna klopt hij de romp af met een nylon hamer. “Zo onderzoek ik mogelijke delaminatie van het laminaat of sandwichconstructie. Op basis van mijn ervaring hoor ik bij eventuele delaminatie klankverschillen.”

  • 2. Optische beoordeling

    Vervolgens wordt de boot weer het water ingetakeld. Het is tijd voor een proefvaart. Verschillende zaken worden getest terwijl het jacht het IJsselmeer opvaart. De expert checkt als eerste de motor op de juiste vloeistofniveaus. Als de motor draait, zijn zijn ogen en oren de belangrijkste meetinstrumenten. Walmt de motor niet? Hoort hij geen gekke geluiden? Merkt hij trillingen? Zijn er roestsporen? Als laatste vraagt hij de motor volgas te zetten en checkt dan weer voorgenoemde punten. Ook de keerkoppeling wordt uitvoerig getest door een paar keer voor en achter te slaan.

    Motor en keerkoppeling worden dus niet gedemonteerd om te controleren of er mogelijke slijtage of onvolkomenheden zijn. Als er indicaties zijn dat er iets aan de hand is met een motor, is verder onderzoek noodzakelijk door bijvoorbeeld een dealer van het bepaalde type motor. De staat van de zeilen wordt in dit geval niet getest; de nieuwe eigenaar had al aangegeven dat hij nieuwe zeilen ging kopen.

  • 3. Inspectie staand en lopend want

    Na de proefvaart gaat de keuring verder in de haven. Het staand en lopend want wordt aan een uitvoerige inspectie onderworpen. De verstaging bij dit jacht bestaat uit rod rigging: massief rond staal. Dit is recent vernieuwd, dus noteert de expert een vinkje op zijn rapport. “Alle aankoopkeuringen die ik doe, doe ik aan de hand van het HISWA keuringsrapport. Hier werken alle HISWA experts mee. Zo hanteren we een vaste werkmethodiek waarbij de beoordeling van gevonden gebreken in hoge mate wordt gestandaardiseerd. We streven altijd naar een zo groot mogelijke objectiviteit en uniformiteit.”

  • 4. Check binnenzijde

    De HISWA expert gaat het verder met het bekijken van de romp aan de binnenzijde. Mastondersteuning, dek- en rompverbinding, kielbevestiging, wantputtingen: niets wordt overgeslagen. Het interieur volgt daarna. Hoe ziet het lakwerk en de betimmering eruit? Sluiten de deuren en kastjes nog goed? Als dat niet het geval is, is verder onderzoek noodzakelijk. Het kan betekenen dat de binnenbetimmering, schotten of romp zijn ontzet. Dan volgt het checken van de technische installaties zoals de drinkwatervoorziening en de kookgelegenheid. De gasinstallatie wordt uiteraard niet overgeslagen en noteert of die voldoet aan de ISO-norm 10239.

  • 5. Keuren van gasinstallaties

    Sinds maart 2001 geldt de ISO-norm 10239. Alle jachten die na maart 2001 zijn opgeleverd en zijn voorzien van een gasinstallatie moeten voldoen aan deze norm. Het keuren van gasinstallaties moet gebeuren door gasgecertificeerde bedrijven. Zij werken met een speciale gascontrolelijst; een praktische vertaling van de norm. Het checken van de elektrische installatie is het volgende onderdeel. De expert noteert of de accu’s zeevast zijn geplaatst, of de bedrading ordelijk en veilig is geïnstalleerd en of de navigatieverlichting het doet. Daarna kijkt hij of de stuurinstallatie in orde is, zit er bijvoorbeeld geen speling in? Als laatste zijn de veiligheids- en reddingsmiddelen aan de beurt. Zijn brandblussers, reddingsvesten en noodsignalen aanwezig en zo ja, in goede staat.  

    De keuring is ten einde en onze HISWA expert maakt zijn eindrapport op. Zijn conclusie: “Met dit zeiljacht is serieus gezeild, wat niet wegneemt dat het een goed zeiljacht is. Alleen het roerblad moet gerepareerd worden maar deze reparatiekosten zijn dit jacht meer dan waard. Ik feliciteer de koper met zijn goede aankoop!”

  • 6. Keuringsrapport

    Alle HISWA Experts werken met een standaard keuringsrapport. Na afloop van de keuring ontvangt je als koper dit keuringsrapport. In het keuringsrapport staat duidelijk waar wel en waar niet naar gekeken wordt. Zo wordt de tuigage tot ooghoogte beoordeeld. Verder staat in het keuringsrapport of en zo ja welke wezenlijke gebreken aanwezig zijn. Bij het constateren van een wezenlijk gebrek moet de verkoper in actie komen. Hij moet het gebrek herstellen of kiezen voor kostenaftrek. Dit is zo opgenomen in artikel 4.1. van de koopovereenkomst die HISWA Makelaars hanteren. Let wel, een keuring is altijd een momentopname. Het biedt inzicht in de technische staat op dát moment. Een keuring is dus geen garantiebewijs.

Tweedehands boot gekocht?

Doe een aankoopkeuring!

Om lekker te varen is veiligheid van groot belang. Wij hebben alle redenen om je boot te keuren op een rijtje gezet!