Naar de inhoud
Home > Voor bedrijven > Nieuws > Actueel nieuws > Waterrecreatie-enquête: grote liefde, maar ook respect voor water

Waterrecreatie-enquête: grote liefde, maar ook respect voor water

5-9-2017

Water maakt heftige gevoelens los bij ons Nederlanders, zo blijkt uit een onderzoek namens de ANWB en HISWA Vereniging onder 700 respondenten. Open water staat volgens de deelnemers vooral voor 'vrijheid', 'ontspanning' en 'rust'. Maar: 30 procent is ook weleens echt bang geweest.

Liefde wint van angst

Drie van de tien waterliefhebbers geeft aan weleens écht bang te zijn geweest in of op het water, het meest in een boot (62%), gevolgd door zwemmend in het water (17%). En de helft had die angstige ervaring op zee. Toch zegt van deze zelfde groep maar liefst 99 procent van water te houden. Ook op het gebied van water overwint de liefde dus ruimschoots de angst.

Iets nieuws proberen

Driekwart van de deelnemers aan de enquête heeft een boot. Buiten het varen in een motor- of zeilboot, recreëert 29% van de deelnemers in een huisje aan het water, kanoot of roeit (24%) of doet andere dingen zoals vissen en surfen (beiden 15%). Bijna vier van de tien waterliefhebbers zonder eigen boot, zijn erin geïnteresseerd om in de toekomst iets nieuws te gaan doen op watergebied zoals varen met een motorboot (27%), varen met een zeilboot (23%) en surfen (9%). Dit laat zien dat er nog een groot potentieel is aan nieuwe watersporters, die op zoek zijn naar nieuwe leuke ervaringen op het water.

Potentieel

Van alle wateractiviteiten besteden de bootbezitters de meeste tijd op of aan het water. Zo wordt gemiddeld 45 uur per maand in het seizoen op de zeilboot doorgebracht en 33 uur op de motorboot. En bijvoorbeeld huisjesrecreanten en surfers besteden gemiddeld beiden 21 uur aan hun wateractiviteit per maand. Hoewel ze het nog nooit hebben gedaan, zou driekwart van de booteigenaren graag nog eens iets anders op watergebied willen proberen zoals duiken (28%), waterskiën, wakeboarden of jetskiën (22%), surfen (19%) en recreëren in een huisje aan het water (18%). De groep bootbezitters die een andere watersport of wateractiviteit wil gaan beoefenen is daarmee groot en toont aan dat er een grote potentie is om huidige watersporters meer uren op het water te houden.

Meerderheid blijft varen

Bijna de helft van de bootbezitters heeft plannen om in de toekomst de boot te verkopen. Meer dan de helft van deze groep zou dan ook weer een andere boot kopen en wil dus actief blijven in de watersport. Van de bootbezitters heeft 16% het afgelopen jaar iets gehuurd op waterrecreatiegebied en van de niet-bootbezitters 36%. De open motorboot (37%) is het afgelopen jaar het meest gehuurd, gevolgd door de open zeilboot (23%), een kajuitzeilboot (21%), een kano of kajak (16%), een (surf)plank (13%), duikmateriaal (10%) en een wetsuit (9%). Maar niet alleen in Nederland wordt gehuurd, 43% van de huur heeft plaatsgevonden in het buitenland. De helft van de deelnemers aan dit onderzoek verwacht dat er in de komende vijf jaar veel meer gehuurd gaat worden.

Dit onderzoek van de ANWB en HISWA Vereniging is onder de vlag van de nationale campagne ‘Welkom op het Water’ uitgevoerd door bureau TeraKnowledge. 

Deel artikel

Facebook
LinkedIn
Twitter
Google+
 

Aanbevolen nieuws:

voor u geselecteerd op basis van uw klikgedrag